UUM Today

Your Reliable Digital Information

Powered by DaysPedia.com
Time in %PlaceName now
1023

Bekas Hakim Mahkamah Sesyen dipenjara, didenda

Nordiana Shafiee

Nordiana Shafiee

UUM News Editor, Journalist

SHAH ALAM: Bekas Hakim Mahkamah Sesyen dihukum penjara enam bulan dan denda RM25,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini selepas didapati bersalah atas satu pertuduhan rasuah berhubung prosiding mahkamah.

Hakim Rasyihah Ghazali menjatuhkan hukuman itu ke atas Azmil Muntapha Abas, 48, iaitu bekas Hakim Mahkamah Sesyen Kuala Kubu Bharu, hari ini selepas mendapati pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwaan.

Mahkamah juga memerintahkan Azmil Muntapha dipenjara enam bulan lagi sekiranya tertuduh gagal membayar denda.

Bagaimanapun, mahkamah turut membenarkan penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi dan menaikkan jumlah jaminan terhadap tertuduh daripada RM6,000 kepada RM12,000, selain memerintahkan notis rayuan difailkan selewat-lewatnya 21 Oktober ini.

Mengikut pertuduhan, tertuduh sebagai Hakim Mahkamah Sesyen telah memperoleh untuk dirinya suatu barang berharga iaitu wang tunai sebanyak RM5,000 tanpa suatu balasan pada 8.22 malam yang mana tertuduh mengetahui mempunyai hubungan dalam suatu prosiding yang berkaitan dengannya iaitu mengendalikan kes jenayah bagi enam Orang Kena Tuduh (OKT).

Enam OKT berkenaan adalah Chin Yat Soong, Yap Chiew Tat, Chin See Shak, Pang Kooi Fook, Yap Swee Ming dan Chin Chee Keong yang masing-masing telah melakukan kesalahan di bawah subseksyen 9 (1) Akta Rumah Judi Terbuka 1953 (Akta 289) dan di mana Azmil Muntapha telah menjatuhkan hukuman denda terhadap kesemua mereka.

Azmil Muntapha didakwa melakukan perbuatan itu di Maybank Setia Alam 2, dekat sini pada 10 Mei 2018 mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Dalam prosiding itu, pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Allan Suman Pillai, Maziah Mohaide dan Mohd Shahrom Idris, manakala tertuduh diwakili peguam Asmadi Hussin serta Azrul Zulkifli Stork.

Seramai 24 saksi pendakwaan dan seorang saksi pembelaan iaitu tertuduh sendiri dipanggil memberi keterangan pada perbicaraan yang bermula pada September 2021 dan berakhir pada Ogos lalu.

– BERNAMA