Campus

AACSB Grand Assembly persediaan untuk PRT 2027

SINTOK: Sebagai persediaan untuk Peer Review Team (PRT) yang akan datang pada tahun 2027, Pusat Pengurusan Kualiti dan Akreditasi (PPQA), Universiti Utara Malaysia (UUM) telah menganjurkan AACSB Grand Assembly 2024 di Dewan Seminar A, Pusat Konvensyen, hari ini.

Acara ini menandakan satu lagi pencapaian penting untuk universiti dalam meneruskan kejayaan cemerlang pada tahun 2016 yang meletakkan UUM dalam kalangan universiti pengurusan terkemuka dunia.

Naib Canselor, Prof. Dato’ Dr. Mohd Foad Sakdan berkata, akreditasi AACSB telah meningkatkan reputasi global UUM secara signifikan, membezakan universiti ini sebagai pemimpin dalam pendidikan pengurusan.

Menurutnya, pengiktirafan ini telah menarik pelajar dan fakulti terkemuka sambil memperkuat kelebihan daya saing universiti.

Katanya, UUM kekal komited kepada agenda pengantarabangsaan untuk berdiri bersama universiti terkemuka dunia dengan visi “Eminent Management University” iaitu teras kepada Pelan Strategik UUM yang memfokuskan kepada agenda pengantarabangsaan.

“UUM pertama kali memperoleh akreditasi AACSB pada 2016, menjadikannya universiti pertama di Malaysia yang mencapai pengiktirafan berprestij ini di peringkat institusi dan sejak itu kita meneruskan penambahbaikan berterusan untuk memanfaatkan pihak berkepentingan.

“Saya berharap AACSB Grand Assembly 2024 memberi inspirasi kepada kita untuk terus maju. Penambahbaikan berterusan memerlukan usaha bersatu dan saya menggalakkan setiap orang untuk menyumbang secara aktif dalam perjalanan penuh cabaran, memerlukan penambahbaikan berterusan dalam kurikulum program, kelayakan fakulti, output penyelidikan dan penglibatan dengan pemegang taruh bagi persediaan Peer Review Team pada 2027,” katanya dalam teks ucapan yang dibacakan oleh Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa), Prof. Dr. Mohd Azizuddin Mohd Sani, di sini.

Sementara itu, Pengarah PPQA, Prof. Madya Dr. Mohd Haniff Jedin menekankan AACSB Grand Assembly 2024 berfungsi sebagai isyarat untuk seluruh komuniti UUM.

Menurutnya, acara hari ini adalah penting kerana ia menekankan keperluan untuk perancangan strategik dalam proses re-akreditasi untuk tahun 2027.

“Kami yakin bahawa warga UUM akan memainkan peranan dalam mengekalkan akreditasi berprestij ini,” katanya.

Turut diadakan Perasmian Coffee Table Book, penyampaian anugerah dan sijil penghargaan bagi 2024 AACSB Innovation That Inspire, UUM Innovation That Inspire Competition, Jawatankuasa Taskforce AACSB 2023, Jawatankuasa Penasihat AACSB 2023 dan penghargaan kepada mantan Pengarah ACSB, sambutan Hari Kemerdekaan Ke-67 serta cabutan bertuah dan Sesi Perkongsian AACSB: The Updates, Role and Impact.

Hadir sama, Penolong Naib Canselor UUM COB, Prof. Dr. Ram Al Jaffri Saad; Pendaftar, Ahmad Rasidi Abdullah dan pegawai-pegawai kanan universiti.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button